‘‘ARTİST 2017’’
27. İSTANBUL SANAT FUARI
Ütopya teması ile karşımıza çıkan Artist 2017'de, 7 ve 8 no’lu salonlarında üniversiteler, kurumlar ve bir çok galeri yer almıştır.
4-12
Kasım 2017 tarihleri arasında gerçekleşen sanat fuarında Sanatçı
Onur Ödülü Nur Koçak’a, Sanat Tarihçisi / Eleştirmen Onur Ödülü Ali Artun’a,
Koleksiyoner Onur Ödülü Yunus Büyükkuşoğlu’na değer görülürken, Sanatsever
Kurum Onur Ödülü ise FARPLAS’a verildi. Fuar aynı zamanda, 36. Uluslararası İstanbul Kitap Fuarı ile eş zamanlı gerçekleşmiştir.
Fuar Ütopya kavramını tarihsel, kavramsal ve
güncel olmak üzere 3 şekilde ele almaktadır. Aynı zamanda Ütopya kavramının
taşıdığı farklı zaman anlayışlarının siyasi boyutlarını araştırmaya açmaktadır. Kavramsal olarak Ütopya olgusuna; nostalji ve özgürlük, politika ve estetik, sanat ve
tasarım ilişkileri açısından yaklaşılmıştır.
Fuarı genel olarak ele aldığımızda;
geçen seneye bakıldığında heykellerin azaldığını ve yerini resim çalışmalarının fazlalaştığını gözlemleyebiliriz. Geçen senenin Umulmadık Topraklar temalı girişimindeki etkili olan fuar, bu sene biraz pasif kalmıştır. Gitgide işlerin bir seri haline geldiği günümüz modern veya
çağdaş sanatında, fuarda etkili bir şekilde yerini bulduğundan bahsedilebilir. Üretilen eserlerin
çoğunluğu bir güven rahatlığıyla, bilineni ve popüleri üreterek sunulduğunu gözlemlemekteyim. Bundan yola çıkarak, bu yıl ki Artist 2017’nin,
tekrarlayan, aynı, ilgisizlik ve korkaklık algılarını içinde barındırdığını
söyleyebilmek mümkündür. Gene de bakıldığında bazı sanatçıların
özgünlüğü de ayırt edilebilmektedir . Ya da bana hitap etmeleri bu yorumu
yapmama sebep olmuştur. Bunlardan bazıları ise;
1.
Hüseyin Yıldırım'a ait olan ''Şiraz''çalışmadır. Şiraz kullanılan desenden çok renk
ağırlığı, yoğunluğu ve uyumu ile ilgimi çeken resimlerden biri olmuştur.
Sevdiğim renk olan mor ve tonlarının resimle bütünleşmesi aynı zamanda benim
açımdan dikkat çekici özelliklerden biridir.
2.
Bir diğer
resim ise Feyzan Alasya’ya aittir. Doğa ile iç içe olan bir kadın figüründen
yola çıkarak, anaerkil bir toplumu işaret etmektedir. Kuş özgürlüğü imgeleyen
bir sembol olarak bahsedilebilir ve kadının yanında kullanılması ilgimi yoğunlaştırmıştır. Doğa ana figürünü de gözlemlediğim resimde insan ve doğa iç içedir. Kullanılan
pastel tonları tamamen resmin konusu ile uygunluk göstermiştir.
İKÜSAG bünyesi altında İstanbul Kültür Üniversitesi'ninde katılmış olduğu fuarda üniversite, salon 8’ de 818 numaralı alanda yer
almıştır. Kurulumda ve aynı zamanda eser sahibi olarak Kültürlü bir öğrenci olarak yer almış bulunmaktayım.
Görsel 5. Öğr. Gör. Batu Duru, Umay Çise Kurt
Alan girişinde ilginin direk girişteki karşı duvarda olması sebebiyle ilgiye yönelik bir dizilim sağlamıştır. İşlerin desenden çok geometrik unsurlara dayalı bir kompozisyonları olması sergi düzenlemesi sırasında zorlanmalar yaşatsa da, sonuç olarak sade ve minimalist bir düzen oluşturulmuştur. İki resim bir kaide düzeni yapılarak denge kurulmaya çalışılmış, seramiklerin güvenliği için kaideler duvarlara yaklaştırılmıştır.
Görsel 6. Öğr. Gör. Batu Duru, Öğr. Gör. Alev Oskay, Yrd. Doç. Dr. Teoman Südor
Girişte göze çarpan tablolarda tercih
edilen kırmızı renk dikkat çekici bir unsur olarak insanları fuar süresince yönlendirmiştir. Bu sebeple yanındaki iki iş pasif kalmış ve kırmızı tablonun etkisiyle arka planda kalarak boğulmuştur.
Tatlı küratörler ve şebek küratör adaylarıyla gerçekleştirilen kurulumda resimlerin düzenlenmesi, tercih edilen renk armonisi veya dikkat
çekiciliğine göre seçilmiştir.
Kurulumunda ve devam eden süreçlerde, hem eğlendiğim, hem öğrendiğim ve kendimi geliştirdiğim bu fuarda İstanbul Kültür Üniversitesi'nin bana sağladı imkanlar için teşekkür ediyorum.
Kaynak: Adabul,2017.
Sanata Yansıyan Ütopya/Artist İstanbul
2017 Sanat Fuarı Tüyap 4-12 Kasım http://adabul.com/2017/11/sanata-yansiyan-utopya/ 19.11.2017
Skopduyuru,2017.
Artist 2017 Gerçekçi Ütopyalar 4-12
Kasım. E-skop. http://www.e-skop.com/duyuru/artist-2017-gercekci-utopyalar-4-12-kasim/580 19.11.2017
Ben beğendim.
YanıtlaSil